Godfried-Willem Raes

'Vierde Symfonie'

'Symphony #4'

'Die Vierte'

'Quatrième'

for large robot orchestra

2023

duur: 25'

 

Mijn eerste symfonie was die voor de Filharmonie van Gent, een amateurorkest dat -geinspireerd door Scratch- werd opgericht door de Logos werkgroep in de vroege jaren '70. Het was een vroeg voorbeeld van wat veel later 'sound painting' zou gaan heten. De tweede symfonie -uit 1976- werd die voor Zingende Fietsen. In volgorde zou de derde symfonie ook mijn laatste worden en die heet dan ook 'The Last Symphony'. Toen ik echter goed op weg was met de uit- en opbouw van het robotorkest bij Stichting Logos, ontstond een reeks van vier zuiver algoritmische komposities die samen mijn jaargetijden vormden en die ik als geheel tot derde symfonie herdoopte. De laatste bleek dan toch niet de laatste te zullen zijn. De thans voorliggende vierde symfonie heeft geen zichtbare extra-muzikale verwijzingen. Ze is opgebouwd uit vier delen:

1.- 'Kriebels': Het eerste deel is een groots opgezet canon opgebouwd uit snelle tremolos. De orkestratie omvat volgende robots: <4Pi>, <Bomi>, <Bourdonola>, <Piperola>, <HybrLo> , <Pos>, <Harma> , <Puff>, <Player piano> , <Vibi> , <Snar>, <Temblo>, <Casta1>, <Casta2>, <Xy>, <Troms>, <Thunderwood>, <Per>, <So>, <Flut>. De duur van dit deel is 7'.

2.- 'Flodders': Dit deel, in duur beperkt tot 2'45", wordt gekenmerkt door een grillig, welhaast jazzy, tema afgeleid van de cijferreeks van het getal Pi. De orkestratie is erg beperkt gehouden en omvat de robots <Qt>, <Tubo>, <Belly>, <Llor> en <Flut>.

3.- 'Kontraal': Hier krijgen we te maken met een harmonisch erg komplex koraal dat we in 2008 als schets hadden geschreven en dat we nu herwerkten en recycleerden. De titel is afgeleid van de kombinatie kontrapunt en koraal. De orkestratie is hier nog verder beperkt en omvat slechts vier muzikale robots: <Qt>, <So>, <4Pi> en <Autosax>. Ook dit deel is eerder beknopt en duurt 2'45".

4.- 'Finimath': Aan deze groot opgezette finitistische finale voor 35 robots liggen 1/f distributies ten grondslag. Het is opgebouwd uit vijf sekties, elk ervan gesteund op verschillende 1/f distributies en telkens verschillend toonmateriaal. Deze finale duurt 9'51". De hier ingezette robots zijn, voor de blazers: <Autosax>, <Klar>, <Korn>, <Bug>, <Flut>, <Horny>, <Heli>, <Fa>, <So> ; voor de orgels en orgelachtigen: <Qt>, <Puff>, <Piperola>, <Bomi>, <Harma>, <Bourdonola>, <Krum>, <Vox Humanola>, <Trump>, <Pos>, <Hybrlo>; voor de toetsinstrumenten: <Player Piano>, <Toypi> en <Spiro>; voor het gestemd slagwerk: <Vibi>, <Tubi>, <Tubo>, <Xy>, <Belly> en het niet-gestemd slagwerk: <Thunderwood>, <Springers>, <Troms>, <Casta Uno>, <Casta Due>, <Whisper>.

De verschillende delen van deze symfonie kunnen en mogen ook afzonderlijk uitgevoerd worden.

Premiered: november 15th 2023: Logos Tetrahedron in Ghent.

 

The score may undergo some minor changes and updates in the near future.

 

 


Godfried-Willem RAES
Public Domain, november 2023

Back to Godfried-Willem Raes homepage Back to catalogue of compositions by Godfried-Willem Raes Back to the logos website

P.S.: Voor uitvoeringen noch reprodukties van dit stuk moeten noch mogen auteursrechten worden betaald. Elke poging tot inning van auteursrechten, door welke instantie ook, naar aanleiding van publieke uitvoeringen evenals opnames van dit stuk kan gerechterlijk als poging tot afpersing worden vervolgd. Elke feitelijke inning is afpersing en diefstal en kan als dusdanig worden vervolgd.

 

Technical notes:

midi format 1 file to be played using the GMT midi player. Note that 8 midi output ports are required to perform this piece.

Links to the midi-files: