Dr.Godfried-Willem RAES

Kursus Experimentele Muziek: Boekdeel 9: Literatuur en aktualiteit

Hogeschool Gent : Departement Muziek


<Terug naar inhoudstafel kursus>    

9201:

Improvisatoren

- Solistische improvisatietechnieken:

Luistervoorbeelden, gerangschikt per instrument:

Viool: Malcolm Goldstein

Altviool:

Cello:

Kontrabas:

Gitaar:

Banjo: John Jasnoch

Harp: Anne Le Baron

Trompet:

Trombone:

Hoorn: Martin Mayes

Tuba:

Fluit:

Klarinet:

Hobo:

Fagot: Leslie Ross

Saxofoon:

Slagwerk:

Piano:

Vokaal:

Aantekeningen bij enkele van deze improvisatoren:

RON HEGLIN

Ron Heglin brengt zeer sobere kernachtige geimproviseerde performances die rechtstreeks de toeschouwer aanspreken in een totaal fiktieve taal die nu eens aan slavische dan weer aan oosterse dialogen doet denken en die uitgesponnen tot een levendig uitbundig verhaal beroep doet op de verbeeldingskracht van de toeschouwers. Nu eens hevig kibbelend dan weer episch verhalend als een fantastische bijna-werkelijkheid die zich meervoudig ontplooit en een bijzonder breekbare poëtische sfeer schept, die afgewisseld wordt met geïmproviseerd trombonespel.

"I am working with a fictional sung and spoken language which allows an opening to a kind of expressive storehouse of gestures manifested as sound which may be pre and/or post verbal if we define verbal as sound expression in a given established language.

A fictional language, such as this, allows a transcendence of the sound limitations held within one individual language and consequently allows the expression of a wider range of gesture and feeling into sound.

Thus, this is a musical language.

The process of developing a story/song in this language is one of allowing a personal journey--past, present, and future, to take place in a state of heightened attention. The performance process is improvisational. The evolution of this language has origins in exstatic experience".(Ron Heglin)

LADONNA SMITH genoot als kind een klassieke piano-opleiding, pas later ging ze altviool studeren. Na het behalen van een MD in muziektheorie en kompositie vinden we haar terug in het improvisatieduo Transmuseq (met gitarist Davey Williams), maar ook als zangeres in de bluesgroep Trains in Trouble. Verder beeldhouwt ze en geeft ze vioolles.

Samen met Davey Williams was ze ook uitgeefster van het tijdschrift The Improvisor.

Haar muziek kenmerkt zich door een haast surrealistisch instant scheppen van situaties en verhalen.

"I am passionately committed to the discovery and practice of improvisation as a medium of expression, a distinct reality of spontaneous composition, action emitting in the mechanics of the moment, interpreter of a world, heart and mind. Individual and free, heard through the immense possibilities of sound. Because it is an 'impulse' which is the real honesty, and in which true expression can be found." (LaDonna Smith)

DAVID MOSS

David Moss mag zich tooien met eretitels als "King of noise-music" en "Pavarotti van de avant-garde". Hij wordt beschouwd als de godfather va de New Yorkse downtown scène; een mengeling van jazz, newwave, vokale muziek en popmuziek.

David Moss is niet alleen drummer en performer, hij is bovenal een begenadigd zanger. Hij beschikt over een ongelooflijk assortiment stemmen en kneedt deze tot muzikale geimproviseerde miniatuurvertellingen.

- Improvisatie-groepen (luistervoorbeelden omwille van de aard van het samenspel)

- Trans Museq

- Musica Eletronica Viva

- AMM

- Logos-Duo

- Han & Micha

-

Specifieke improvisatie-tijdschriften:

- The Improvisor

- Musics

Boeken:

- Bailey (Improvisation)

(zie ook bibliografie)


Filedate: 970928

Terug naar inhoudstafel kursus: <Index Kursus> Naar homepage dr.Godfried-Willem RAES